" Her yer en az bir defa görülmeyi hak ediyor "

NORVEÇ -2 ( BERGEN - STAVANGER )

Flam sonrası hedefim Norveç'in bir başka ünlü turistik şehri Bergen yolundayız. Yol üzerindeki Skulestadmo şelalesini gördük. Norveç'te şelale görmek çok sıradan bir görüntü aslında ama aralarda böylesi büyükleri yakından görmek için duruyoruz.

Şelale molası sonrası artık Bergen'deyiz..

Bergen'de Limana yakın bir yere karavanı park edebildik. Böylece bütün şehri yürüyerek gezdik. burası Norveç'in en büyük ikinci şehri olmasına rağmen, gezip görülmesi gereken yerler merkezde, bir birine yakın mesafedeler. Ünlü Bergen evlerini yakından görme şansımız oldu. O çok fotojenik olan, neredeyse bütün Norveç gezi fotoğraflarında görülen o meşhur binalar aslında çok fazla değiller. Hepsi üstteki fotoğraftakiler kadar aslında. Güzel mi güzeller ama öyle vaaay, muhteşemmiş denilecek kadar da değil!.

Bergen'de geyik eti sosisi yemek modası varmış. Uzun kuyruğa rağmen bizimkiler inatla sırada beklediler ve geyik sosisi yedik. Fazla geyik muhabbete gerek yok ama )), değişik bir tadı vardı.

Tam merkezdeki balık restoranları güzeldi. Tezgahtan istediğin balık ya da deniz ürününü seçip, pişirtip yeme muhabbeti burada da var. Yalnız ürün çeşitleri inanılmaz çok  fazla. Öyle ki Balina eti bile vardı. Biz de ortaya karışık bir şeyler alıp yedik.

11 Ağustos sabahı Stavenger'e  tarafına gitmek üzere Bergen'den ayrıldık. İlk durağımız Steinsdalsfossen şelalesi oldu. Burada şelalenin çok yakınında ücretsiz kamp alanında geceledikten sonra şelaleyi sabah gezdik. Norveç gezimizde gördüğüm en güzel yerlerden, şelalelerden birisi burası oldu. Şelalelin arkasından suyun oluşturduğu gök kuşağı ile manzarayı izlemek enfes bir görüntü oluşturuyordu.

Sabah yakındaki feribot ile Jondal' geçtik. ve bugün çoktandır görmediğimiz güneşi de gördük. Güneşi görmüşken biraz açık havada takılalım dedik ve gördüğümüz ilk yerleşim yerine saptık. Burada göl kenarında mola vermiş olunca oltaları tekrar çıkarttım ve tüm gezi boyunca tuttuğumdan daha fazla ve daha büyük balıklar yakaladım. Balıkların ne olduğunu anlamadık ama sonra afiyetle yedik.

Sonrası Odda'yı yaklaşık 15 km kadar geçince Latefossen ikiz şelalesini gördük.165 metrelik bu şelale bazılarınca Norveç'in en güzel şelalesi olarak sayılıyor. Burada Karavanı park edip gezmek epey zor oldu. Çok kalabalık ve uygun park yeri olmayınca, epey uzağa park edip gezebildik. Suyun bol ve yüksekten hızlı akması nedeniyle biraz ıslanılarak görülen bir şelale ama manzara olarak gerçekten güzel.

Bugün 11 Ağustos ve yolumuz üzerinde Etne diye şirin bir gölün kenarında mola verdik. Gecelemeyi burada yapacağız. Buralarda yol kenarlarında küçük park alanları var. Bunlarda Wc ve su var. Bazılarında sıcak su duş imkanı da var. Genellikle gezen Karavancılar buralarda geceledikleri için hemen hepsinde geceleri yanınızda başka karavancılar oluyor. Zaten güvenli bir ülke ama yine de insanın bilmediği yerlerde yanında birileri olması daha güvenli hissettiriyor.

Norveç'deyiz madem, bu ülke hakkında biraz bilgi paylaşayım.. Fotoğrafta görüldüğü üzere çok zor koşullarda yazıyorum ama yine de yazmayı bırakmıyorum ))
- Gıda alışverişlerinizi Pazar gününe bırakmamalısınız
Norveç’te Pazar günleri bütün gıda marketleri kapalı. Sadece küçük ihtiyaçlarınız için benzin istasyonlarının marketlerine gidebiliyorsunuz.
- Ülke dünyanın ikinci büyük kahve tüketicisi
Norveç dünyada en çok kahve tüketen ülkeler listesinde, Finlandiya’dan sonra ikinci sırada yer alıyor. Norveçliler günde en az 3 fincan kahve içiyor. Kişi başı yıllık kahve tüketimi ise 10 kilogram.
- Üniversite eğitimi ücretsiz
İşte Norveç’te yaşamak için bir sebep daha. Ülkedeki devlet üniversiteleri hem Norveç vatandaşları hem de uluslararası öğrenciler için ücretsiz. Sadece öğrencilerden dönem başı 30-60 euro arası harç bedeli talep ediliyor. Özel üniversiteler için de çeşitli burs imkanları mevcut.
- Zorunlu haller dışında köpek kısırlaştırmak yasak
Norveç hayvan haklarına en çok önem veren ülkelerden biri. Zorunlu haller dışında köpeğinizi kısırlaştırmanız yasa dışı. Yine 2015’te çıkan bir genelgeye göre. köpeğinizi günde 3 kez dolaştırmaya çıkarmanız gerekiyor. Sevimli kedicikler de ihmal edilmemiş tabii. Norveç’te kedileri ensesinden veya kuyruğundan tutmak yasak. Ayrıca seyahate çıkarken evde yalnız da bırakamıyorsunuz.
- Dünyanın en uzun tüneline sahip
Oslo ve Bergen’i birbirine bağlayan Laerdal Tüneli, 24.5 km’lik uzunluğuyla dünyanın en uzun tüneli. 1995-2000 yılları arasında inşa edilmiş. Tüneli geçmek yaklaşık 20 dakika sürüyor. Her 1.5 km’de bir dönüş ayrımı yapılmış ve 125 milyon dolara mal olmuş.
- Ulusal içecekleri Aquavit
Her ülkenin kendine özgü, orayla özdeşleşen milli bir içeceği vardır. Örneğin Almanya’nın milli içeceği bira, Rusların milli içeceği ise votkadır. Norveç’in milli içeceği ise Akevitt veya Aquavit. Latince hayat suyu anlamına geliyor. İlk kez 1804’te Norveç’in Drammen şehrinde, kralın mısırdan sert içki yapılmayacağına dair çıkarttığı bir kararname sonucunda Johan Godtfried Schwencke adlı yerel bir tüccar tarafından üretilmeye başlanmış. Patatesten damıtılan içki karavay likörü ile tatlandırılıyor. Ayrıca arome vemek için anason, rezene, kişniş vs. de kullanılıyor.
- Hapishanelerde internet ve tv serbest
Norveç suç oranı oldukça düşük bir ülke. Bunda hem kanunlar hem de mahkumların başarılı rehabilitasyon süreci önemli rol oynuyor. Ülkedeki hapishanelerde mahkumların hücrelerinde internet ve televizyon kullanımı serbest. Ayrıca bazı hapishanelerde playstation gibi gibi konsol oyunlarının oynandığı hobi alanları da var.
- Ülkenin ismi ” kuzeye doğru deniz yolu ” anlamına geliyor
Orta Çağ yazmalarına göre ülkeye ismini veren efsanevi kral Norr. Yaygın görüşe göre ise ülkenin ismi Norveççe Denizi’ne verilen kuzeye doğru deniz yolu anlamındaki Norovergr’den türemiş. Norveçliler ülkelerine Norge diyorlar. Bu kelime Norveçli denizcilerin parolalarından birisiymiş. Kelime kuzeye daha kuzeye anlamına geliyor. Bir diğer görüşe göre ülkenin ismi buradan türemiş.

12 Ağustos günü artık Stavanger'deyiz. Burası ilk bakışta biraz Bergen' e benziyor ama oradan daha küçük bir şehir. Burada eski evlerin olduğu, hepsinin bahçesinin bir birinden güzel olduğu bir mahalle var. Mahallenin Arnavut kaldırımlı sokaklarında keyifle gezdik. Nispeten küçük bir şehir olduğu için, muhtemelen her sokağını yürüyerek gezmişizdir. Somon balığı burgeri yedik. Maden Norveç'teyiz, somonun tatmadığımız şekli kalmasın istiyoruz ))..

Yarın hava güzel olursa Preikestolen yürüyüşü yapacağız. Sonrası Oslo yoluna devam.. yarın olsun bakalım..